Srpen 2008

čierna kobyla

9. srpna 2008 v 10:22 | Dominika |  Pribehy
Ľahký opar visí vo vzduchu
a rieka sa ticho krúti.
K meandrom vedú tiché kroky
starej kobyly.
Suchá tráva a oranžové stromy
prezrádzajú končiacu jeseň.
Opustila stádo a počúvala
svoju pohrebnú pieseň.
V očiach vyrovnanosť,
dych sa menil na paru.
Pomaly, ale rozhodne
kráčala v ústrety mieru.
Tak, ako každý rok
sem chodia kone vydýchnuť,
inak to nebolo ani teraz,
keď sa kobyla snaží zabudnúť.
V diaľke zahrmel začiatok dažďa,
kvapky kropia umierajúce telo.
Len teraz môže snívať
keď zlo sveta odletelo.
Snívať o divokom trysku
o zelených lúkach
o cvale po piesku,
no teraz tu umiera v mukách.
Posledná sekunda sa natiahla.
V spomienkach vidí seba,
ako silnú a mladú kobylu,
ako rodí a ako teraz umiera.
Počuje v hrudi kameň byť,
v ušiach zvuk mení v ozvenu,
dych sa spomaľuje,
svet vidí umierajúcu starenu.
V blízkom lese za lúkou,
zatiahol vlk smutné zavitie.
Vranke je to jedno,
myslí len na zabitie.
Keď ustal dážď a vyšlo slnko,
hmla sa zodvihla.
Zlaté lúče blúdia zemou
a vzduchom sa nesie modlitba:
,,Prosím buď milosrdný,
zbav ma bolesti,
čaká ma koniec smutný,
moja posledná hodina udrela..."
zatvorila oči a keď vlci stíchli,
čierna kobyla umrela...

Kon

9. srpna 2008 v 10:20 | Dominika |  Citaty
Som kaleidoskop mysle, ponúkam svetlo, farbu, stály pohyb. Myslím, vidím, uháňam ladne a plynulo. Som stály len vo svojej nestálosti. Nespútaný svetskými okovami. Neviazaný pevne určenými cieľmi. Nezadržateľne cválam panenskou krajinou. DUCHOM NEPREMOŽENÝ - s večne slobodnou dušou. Som Kôň..

Smola alebo šťastie?

9. srpna 2008 v 10:16 | Dominika |  Citaty
Smůla nebo štěstí?
Před mnoha lety žil jeden starý muž, který měl syna a jednoho koně. Nastal den, kdy se ten kůň proboural z ohrady a utekl do hor. "Upláchl ti kůň?" řekli sousedé. "To je ale smůla!"

"Proč to říkáte?" zeptal se stařík. "Jak můžete vědět, že to je smůla?"

A věřte nebo nevěřte, nazítří večer se kůň vrátil do ohrady, aby se najedl a napil - a přivedl s sebou dvanáct divokých mustangů. Když je farmářův syn uviděl, rychle vyklouzl z domu a pohotově zavřel vrata ohrady. Jakmile to sousedé dozvěděli, zvolali: "Třináct koní! Ty máš ale štěstí!"

Ale starý farmář odpověděl: "Jak víte, že je to štěstí?" Po několika dnech se farmářův syn pokusil osedlat a zkrotit jednoho z divokých koní, ale spadl a zlámal si nohu. Ještě týž večer si sousedé pospíšili s dalším unáhleným soudem: "Tvůj syn si zlámal nohu. Smůla smůl!" Ale moudrý stařík znovu namítl: "Jak můžete vědět, jestli je to smůla nebo štěstí?" A vskutku! Za několik dní přišli do vsi verbíři a všechny zdravé mladé muže odvedli do války, ze které se už žádný z nich nevrátil. Ale farmářův syn se díky své zlámané noze zachránil

Ahojte

8. srpna 2008 v 21:35 | Dominika
CAWKY cawkyyy.... neviem či to vobec bude niekto čítať...či vobec niekto navštívi tento bloog... ale oznamujem všetkým ktorý o to majú záujem že blog je opať v prejazdeee.. po dosť dlhej dobe..dúfam že budete všetci spokojný....ja sa budem velmi snažiť aby to tu nejak vyzeralo..a aby stáale pribúdali nové čllánky..... budem velmi rada ked budem vidieť že to tu navštevujeteee ....a este radšej budem ked uvidim za článkami vela vela komentárov...
ale musím sa ospravedlnit za design... nieje to nic mooc.. lebo teraaaz mi nejako nejdu nastavenia na bloguu.. tak ked sa do toho dostaneem..dufam ze vsetko bude uz zladenee.. pismo zhlavie farby a tak...
tak ked vas možeem poprosiiitt mohli by ste nechavat nejake komentare co by ste tu ccheli co sa vam tu nepaci...co naopak ano
dakujeeem
Dominikaaaaaa

Vozajatstvo

7. srpna 2008 v 10:39 | Dominika |  Konské disciplíny
Jazdecká disciplína vozajtajstvo alebo záprahové jazdenie má 4 hlavné kategórie:

1) Jednozáprahy,
2) Dvojtáprahy,
3) Tandem,
4) štvorzáprahy,

a to ako pre podkategóriu kone (výška v kohútiku vyššia ako 149 cm s podkovami), tak aj pre podkategóriu pony (do 149 cm).

Súťažiaci na medzinárodných pretekoch musia absolvovať 3 hlavné skúšky a to:

Časť A: Drezúra
Čast B: Maratón
Časť C: Prekážková dráha

účelom drezúrnej úlohy, skúšky A, je posúdiť kľud, pravidelnosť chodov, súlad, kmih, plynulosť, ľahkosť a uvoľnenosť pohybu a správnu ohybnosť koní pri pohybe. Hodnotí sa taktiež štýl, presnosť a celkový vplyv súťažiacich na kone, úbor súťažiacich, stav postrojov a kočiarov a kompletné predvedenie záprahov.

Pri skúške B - maratón - je cieľom preveriť kondíciu, vytrvalosť a trénovanosť koní a zručnosť, zmysel pre tempo a jazdecké umenie súťažiaceho.

Posledná skúška C - prekážková jazda - ma za cieľ overiť spôsobilosť, poslušnosť a obratnosť koní po maratóne a zručnosť a jazdecké majstrovstvo súťažiacich.

Pri všetkých troch skúškach platia prísne pravidlá ohľadom všetkých použitých postrojov, kočov - presné technické parametre sú stanovené v jednotlivých skúškach aj na váhu kočov, počet kolies, šírka, rozchod kolies a hmotnosť, typ pneumatik. Taktiež je v pravidlách stanovené aké podkutie môžu mať kone a vekové obmedzenie spôsobilosti na súťaže je pre domáce súťaže dosiahnutý vek 4 rokoch a pre medzinárodné súťaže typu CAI musia mať koníky minimálne 5 rokov, pre majstrovské súťaže a súťaže CAIO minimálny vek štartujúcich koní je 6 rokov. V jednotlivých kategóriách je predpísaný aj počet osôb na koči, vo všetkchý kategóriách je to minimálne jeden súťažiaci a jeden spolujazdec, pri štvorzáprahoch až 2ja spolujazdci.

Kone musia počas jedných pretekov absolvovať až 5 veterinárnych prehliadok alebo inšpekcií, z čoho minimálne 3 sú povinné (na medzinárodných pretekoch všetky). Prvá je hnď po príchode na miesto konania pretekov, kde sa kontroluje hlavne identita prihlásených koní. Druhá prehliadka sa zvyčajne uskutočňuje pred štartom prvej súťaže A, ďaľšia v priebehu súťaže B - maratónu na kontrolnom bode, nasleduje kontrola po skončení maratónu a posledná je prehliadka pred začiatkom tretej súťaže C. Pri ktorejkoľvek kontrole je veterinárny lekár oprávnený koňa z pretekov vylúčiť, v prípade ak jeho zdravotný stav nie je 100%ný.

Vytrvalosť

7. srpna 2008 v 10:34 | Dominika
Jazdecká disciplína Vytrvalostné jazdenieje súťaž preverujúca rýchlosť a vytrvalostné schopnosti koňa. úspešný súťažiaci musí byť schopný správne zvoliť tempo a efektívne a bezpečne viesť koňa terénom. Súťaž pozostáva z niekoľkých kôl, fáz alebo úsekov trate. Na konci každého kola, a to minimálne každých 30 - 40 km, je povinná prestávka za účelom veterinárnej kontroly. Dĺžka každého kola a trvanie povinnej prestávky v každej veterinárnej uzávere by mali byť konzultované s veterinárnou komisiou. V súťažiach na 160 km musí byť najmenej päť veterinárnych kontrol alebo uzáver plus záverečná kontrola. Kolá môžu byť rozložené na dva alebo viac dní. Bez ohľadu na poradie alebo pravidlá štartu sa každý súťažiaci počas celej súťaže správa akoby bol sám a súťažil na čas.
Súťaže vo vytrvalostnom jazdení sú súťažami na čas. Kôň, ktorý ukončí trať v najkratšom čase sa spravidla stáva víťazom súťaže. Súťaže musia byť organizované tak, aby si účastníci mohli zvoliť svoje tempo a súťažiť na čas. Jazdci môžu na trati prekonávať aj prekážky, pod ktorými rozumieme najmä prírodné prekážky typu priekopy, strmý výstup alebo zostup alebo brod, tieto prekážky musia byť pre jazdcov presne označené. V prípade neabsolvovania riadne označenej prekážky, môže súťažiaci túto obísť alternatívnou cestou, ktorá je však obyčajne dlhšia a tým aj časovo náročnejšia. Pripravená trať na pretek musí byť sprístupnená súťažiacim na národných súťažiach minimálne deň vopred, na medzinárodných súťažiach až týždeň vopred. Každý súťažiaci dostane pred súťažou mapku trate, kde sú presne vyznačené všetky prekážky, alternatívne obchádzky, povinné prejazdy a veterinárne kontroly alebo uzávery, tzv, kontrolné body.
Rozdelenie národných súťaží podľa obtiažnosti
Zdo 39 km
ZL40 - 59 km
L60 - 79 km
S80 - 99 km
ST100 - 119 km
T12 - 139 km
TT140 a viac km

Na svete sa vo všeobecnosti súťaže uskutočňujú na tratiach zväčša do 160 km pre jednodňové súťaže, málokedy túto vzdialenosť presahujú. História vytrvalostného jazdenia uvádza, že ako športová disciplína sa začalo jazdiť v 50 rokoch minulého storočia v Spojených štátoch a do Európy dorazila táto disciplína v 60tych rokoch.


Všestrannosť

7. srpna 2008 v 10:32 | Dominika |  Konské disciplíny
Všestranná spôsobilosť je najťažšia jazdecká disciplína, ktorá sa skladá z troch častí: drezúra, terénna jazda a parkúr. Jazdec na jednom koni počas náročných troch dní musí predviesť eleganciu a súlad v drezúrnej úlohe, aby mohli na druhý deň ukázať odvahu a vytrvalosť v najnáročnejšej časti terénnej jazde a tretí deň zvádli technický náročný parkúr na kolbisku. Terénna jazda alebo cross-country je jazda prírodou, počas ktorej jazdec a kôň absolvujú náročné prírodné skoky, ktoré sú pevné, ale pre koňa a jazdca musia byť aj v prípade pádu bezpečné. Často sú jej súčasťou aj vodné pasáže, náročné kombinácie, výskoky, zoskoky a náročné šírkové skoky. Kôň musí počas súťaže až dva krát absolvovať veterinárnu prehliadku, pričom prvá kontrola nasleduje hneď po príchode v mieste konania pretekov a druhá po náročnej cross-country jazdy.
Táto jazdecká disciplína sa najviac líši od ostatných tým, že v nej môžu súčasne pretekať na všetkých úrovniach amatéri aj profesionáli, čo je v dnešnom jazdecve veľmi nezvyčajné. Je najnáročnejšia na prípravu a kondíciu jazdca aj koňa, na celý tréningový proces sú zvyčajne potrebný minimálne dvaja tréneri drezúrny tréner a skokový tréner. V príprave musí kôň striedať jazdiarenskú prácu spojenú s drezúrnou a parkúrovou prípravou s jazdou v teréne a kondičnou prípravou na náročnú cross country.

Drezúra

7. srpna 2008 v 10:30 | Dominika |  Konské disciplíny
Drezúra je jazdecká diciplína, v ktorej sa jazdec a kôň snažia v absolútnom súlade predvádzať vopred predpísané cviky v stanovenom poradí podľa vypísanej drezúrnej úlohy. Drezúrna úloha sa jazdí v drezúrnom obdĺžniku, 20m x 40m alebo 20m x 60m podľa typu drezúrnej úlohy. Jednotlivé cviky sa predvádzajú v písmenách, ktoré tvoria súčasť obdĺžniku. Rozhodcovia hodnotia každý predpísaný cvik známkou od nula do 10, pričom 0 znamená, že cvik nebol predvedený a 10 znamená, že bol predvedený excelentne. Zo súčtu pridelených známok sa vypočíta celková známka jazdca a koňa, ktorých nezávisle od seba hodnotia minimálne traja rozhodcovia.
Hlavným cieľom tejto špeciálnej cesty výcviku koňa je vývoj koňa do "spokojného atléta" práve spomínaným harmonickým výcvikom, ktorý má chuť pretekať a predvádzať tréningom získané schopnosti na pretekoch od základnej úrovne až po najťažšie úlohy, ktoré sa jazdia na Olympijských hrách. Na najvyššom vrchole drezúrneho umenia, alebo drezúrnej gymnastiky je kôň schopný predvádzať jednotlivé náročné cviky s minimálnymi pomôckami, podporou alebo vedením jazdca tak, že celkový výsledok je uvoľnený kôň, ktorý v pravidelnom rytme cvičí úlohu bez najmenšej známky námahy.Drezúra je niekedy označovaná aj ako "konský balet". Napriek tomu, že drezúra má dlhodobú tradíciu, jej oficiálne korene siahajú do renesancie. Najväčší európsky majstri jazdenia vyvinuli v tom čase postupný tréningový systém, ktorý sa síce postupne modernizoval, ale podstata zostala nezmenená a aj v dnešných časoch tvorí základňu moderného drezúrneho tréningu, poznáme ho pod názvom klasická drezúra.

Parkúrové skákanie

7. srpna 2008 v 10:29 | Dominika |  Konské disciplíny
Parkúrové skákanie je jedna z jazdeckých disciplín, v ktorej jazdec a kôň musia v ohradenom priestore - kolbisku prekonať predpísanú dráhu s rozostavenými prekážkami - parkúr, a to v stanovenom poradí a čase podľa pravidiel. Dĺžka dráhy, výška skokov, ich obtiažnosť a kombinácia zodpovedajú vždy príslušnému typu a stupňu predpísanej obtiažnosti. Parkúr stavia výhradne špeciálne školený odborník - parkúrmajster. Celková dĺžka parkúru v metroch nesmie prekročiť 60-násobok počtu prekážok. Prekážky sú maximálne 170 cm vysoké a 2m široké, pričom iba trojbradlie môže mať maximálnu šírku do 2,20cm, vodný priekop nesmie byť širší ako 4,5m. Prekážky sú stavané tak, aby v prípade ich nezvládnutia nedošlo k zraneniu koňa, t.j. časť, o ktorú kôň zavadí, by mala ľahko spadnúť.
Pretek je vypísaný na jedno alebo dve kolá. Za zhodenie prekážky, neposlušnosť alebo prekročenie časového limitu sa prideľujú trestné body. V základnom kole sú rozhodujúce trestné body. Ak je viacero dvojíc, ktoré absolvovali prvé kolo bez trestných bodov, nasleduje dodatočné kolo - rozoskakovanie. V rozoskakovaní sa väčšinou prekážky zvýšia o 10 cm a neskáču sa všetky prekážky, ale iba určená časť parkúrmajstrom, obyčajne 6-8 skokov. V rozoskakovní pri rovnakom počte trestných bodov rozhoduje čas, za ktorý ho dvojica absolvovala. V jednej súťaži môže jeden jazdec štartovať na viacerých koňoch. Jeden kôň môže štartovať v dvoch súťažiach za deň, okrem veľkých cien, kedy môže štartovať iba v jedinnej súťaži.

Stupne obtiažnosti a výšky prekážok

StupeňOtiažnosťVýška prekážok
Zzákladná100 cm
ZLzákladná - ľahká110 cm
Lľahká120 cm
Sstredná130 cm
STstredne ťažká140 cm
Tťažká150 cm
TTnajťažšia160 cm